Tràmit amb certificat Liquidació de l'Impost sobre l'increment de valor del terreny de naturalesa urbana (Plusvàlua)

- AVIS IMPORTANT -

A partir del dia 1 de gener de 2025, l'Ajuntament d'Igualada ha delegat la gestió d'aquesta liquidació a l'Organisme de Recaptació i Gestió Tributària (ORGT) de la Diputació de Barcelona.

L’autoliquidació és una declaració en què l’obligat tributari comunica a l’Administració les dades necessàries per fer la liquidació de plusvàlua i realitza, ell mateix, les operacions de qualificació i quantificació de l’import del deute tributari.

Podeu accedir als tràmits d'autoliquidació de l'ORGT mitjançant el següent enllaç: 

Tramitació

Quins terrenys tributen?

Només tributen els béns de naturalesa urbana, no els de naturalesa rústica. Tributa únicament el valor del sòl, no el de la construcció.  

Qui ho pot sol·licitar?

La persona interessada o bé un/a representant degudament autoritzat/da i acreditat/da.

  • En cas de transmissions a títol lucratiu (per exemple, donacions o herències): la persona que adquireixi l'immoble o a favor de la qual es constitueixi o es transmeti un dret real.
  • En cas de transmissions a títol onerós (per exemple, una compravenda): la persona que transmet l'immoble o la que constitueix o transmet un dret real.

No són aplicables a l’Administració tributària els pactes que hi pugui haver entre les parts quant al pagament de la Plusvàlua.  

Si la persona obligada al pagament de la Plusvàlua és resident a l’estranger, la llei preveu que haurà de pagar l'impost el substitut del contribuent, que és l’altra part que intervé en el negoci jurídic.  

Meritació del tribut
 
El tribut merita, en els actes "inter vivos", en el moment de la transmissió; el cas més significatiu és el de les compravendes, en què la data de meritació serà la de l’escriptura de venda.
 
En canvi, en els supòsits de transmissió "mortis causa", la meritació no es produeix en la data d’acceptació de l’herència, sinó en el moment de la defunció del causant.
 

Quan es pot sol·licitar?

Durant tot l'any.

Termini de presentació:

Segons el cas els terminis de presentació de la sol·licitud són els següents:

  • En els casos de transmissions "inter vivos", el termini per presentar la declaració és de 30 dies hàbils a comptar des de la data de transmissió.
  • En els casos de transmissions "mortis causa", el termini serà de 6 mesos a comptar des de la data de defunció del causant, prorrogable fins a un any a sol·licitud del subjecte passiu abans del venciment dels primers 6 mesos.

Quan les declaracions siguin extemporànies, s’hi aplicaran els següents recàrrecs:
 
- Si la presentació de la declaració es produeix dins dels tres, sis o dotze mesos següents al final del termini de presentació de la declaració, s’aplica un recàrrec únic del  5, 10 o 15 per cent, respectivament.

- A partir del dotzè mes, el recàrrec serà del 20% aplicant a partir d’aquest 12è mes interessos de demora.
 
- Si el pagament del deute tributari es realitza en voluntària, es farà una reducció del 25% de l’import del recàrrec aplicat per extemporaneïtat.

Quin import s'ha de pagar?

L’import serà el que resulti de la liquidació calculada  de conformitat amb el que estableix l’ordenança fiscal municipal reguladora d’aquest import i el Text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.

Requisits a complir:

No cal complir cap requisit específic.

Formes de tramitació

  • Telemàtic

    Accedint als tràmits on-line de l'ORGT per a plusvàlues.

Documentació que cal aportar

En el moment de fer el tràmit, cal disposar de la següent documentació i dades:

- Referència cadastral.

   És un codi de 20 dígits que identifica el bé immoble. El trobareu en el rebut d'IBI o a l'escriptura.

- Dades de l'escriptura pública d'adquisició de l'immoble.
 
   Protocol, nom del notari, import de la compravenda, quota d'adquisició, títol d'adquisició, data d'adquisició, etc..
 
- Dades de l'escriptura pública de la transmissió / adquisició de l'immoble.
 
   Protocol, nom del notari, import de la compravenda, quota d'adquisició/venda, títol d'adquisició/venda, data d'adquisició/venda, etc..

Normativa

  • Real Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel que s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (articles 104 a 110).
  • Ordenança fiscal municipal II.4. reguladora de l’impost sobre l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana.
  • Llei 58/2003, de 17 de desembre General Tributaria.
  • Reial Decret 939/2005, de 29 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament General de Recaptació.
  • Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

 

Observacions

Tràmit pas a pas:

Per a efectuar aquest tràmit heu de tenir a mà els següents documents:

- Referència cadastral.

   És un codi de 20 dígits que identifica el bé immoble. El trobareu en el rebut d'IBI o a l'escriptura.

- Dades de l'escriptura pública d'adquisició de l'immoble.
 
   Protocol, nom del notari, import de la compravenda, quota d'adquisició, títol d'adquisició, data d'adquisició, etc..
 
- Dades de l'escriptura pública de la transmissió / adquisició de l'immoble.
 
   Protocol, nom del notari, import de la compravenda, quota d'adquisició/venda, títol d'adquisició/venda, data d'adquisició/venda, etc..
 
El tràmit permet fer una estimació del càlcul de la base imposable i de la quota de l'impost. Si es constata que el sistema real de la base imposable es inferior al sistema objectiu, l’aplicació li permetrà presentar l'autoliquidació utilitzant el sistema real de càlcul. En aquest supòsit s'haurà d’adjuntar, obligatòriament, les corresponents escriptures d'adquisició i transmissió.
No obstant, en acabar podreu decidir confirmar i presentar l'autoliquidació, que requerirà la vostra identificació digital si l’adquisició o transmissió ha estat a títol lucratiu, cal aportar còpia de la declaració de l’Impost sobre successions.

 

Accediu als tràmits d'autoliquidació de l'ORGT mitjançant el següent enllaç:

Declaració de dades de l'Impost de l'Increment del Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana (diba.cat)

La presentació de la declaració de la plusvàlua és el pas previ per a que pugueu fer la inscripció en el Registre de la Propietat.

 

Usuari

La Meva Carpeta

Acrediteu-vos com a usuari per a accedir a la carpeta
Horari d'Hivern
De dilluns a dijous de les 8:00 a les 18:00
Divendres i vigílies de festiu de les 8:00 a les 14:00
Horari d'Estiu (des de l’1 de juliol al 15 de setembre) - Setmana Santa - Nadal
De dilluns a divendres de les 8:00 a les 14:00
Plaça de l'Ajuntament, 1, planta baixa
08700 Igualada, Barcelona
Telèfon: 938 03 19 50
Email: atencio.ciutadana@aj-igualada.net